Checklister

Flyets dokumenter:

Følgende SKAL medbringes under flyvningen

  • DULFU flyvetilladelse (check gyldighed: maks 2 år / 200 timer)
  • Rejsedagbog attesteret af DULFU (check tacho, udbedringsjournal, anmærkninger)
  • Ansvarsforsikring samt evt. kasko (check gyldighed)
  • Radiotilladelse (hvis der er radio i flyet)
  • Flyets operationshåndbog (POH)
  • Kopi af vægtdispensationsbrev fra Trafik -og Byggestyrrelsen hvis dette foreligger

 

Flyets udstyr:

Følgende SKAL være opfyldt ved flyveren

  • DULFU identifikationsplade på flykrop (klistermærke)
  • DULFU identifikationsplade på propel (klistermærke)
  • Flyets registreringsnummer på begge sider af bagkrop samt under venstre vinge
  • Skilt med brændstoftyper og brugbar mængde ved hver påfyldningsstuds
  • Rødt skilt synligt i cockpit: "Dette fly opfylder ikke standardluftdygtighedskravene"
  • Skilt med maks. vedvarende ydelse på, eller ved omdr. tæller. Krydscheck med flyvetilladelsen
  • Deviationstabel ved spritkompas
  • Er højdemåler TSO-godkendt? (Nej = "Max. flyvehøjde 3500ft MSL" skilt ved højdemåler)
  • Fartmåler markering (hvid / grøn / gul / rød)
  • Typegodkendt redningsveste hvis flyvningen kræver dette
  1. Kontakt 112 hved personskade eller fare
  2. Kontakt DULFU's haveriundersøgelsesgruppe (Flyvechef Niels Gregersen 21442497)
  3. Lad flyet være uberørt
  4. Udfyld og indsend rapport

Se i øvrigt siden om sikkerhed

 

Pilotens dokumenter:

Dokumenter SKAL medbringes under flyvningen

  • Gyldigt medlem af klub & DULFU
  • Gyldigt flyvecertifikat
  • Gyldig medical
  • Typekort
  • Radio certifikat
  • Personlig logbog
  • Gyldig UL rettighed via typekort
  • Gyldig UL passagertilladelse -og rettighed
  • Frisk (træt, forkølet, tømmermænd)
  • Overskud (stress, travlhed, presset til at flyve)
  • Er du sikker?, Hvornår har du sidst fløjet?
  • "Kender du typen" (Flyets hastigheder. Har flyet nogle særheder?)
  • Gennemtænk nødprocedurer
    • Er der checklister?
  • Afbrudt start: hvor er læ-siden?
  • Nødlanding: hvad er fart for bedste glid?
  • Glidedistance: fra 2000 ft og 3000 ft
    • Kend vejret og udsigten. Er sidevinden OK?
    • Banens tilstand hvor du starter og lander (våd, blød, græs, muldvarpeskud)
    • Andre aktiviteter på banen (svæveflyvning, spilstart, RC)
    • Har du en plan (kort og/eller GPS ombord)
    • Er cockpittet ryddeligt og kan du nå dine ting? Er der noger der ligger løst?
    • BRUG FLYETS CHECKLISTE

    Også på Den første tur

    Til de passagerer som aldrig har været ude og flyve med en lille

    flyvemaskine, og som kun har fløjet sydpå i store flyvemaskiner, kan

    turen i den lille maskine være noget af en oplevelse. Ingen pilot ønsker

    at vende tilbage med en syg

    eller en bange passager. Brug lidt mere tid inden flyvningen og fortæl dem:

    • Støjniveauet er noget højere – ørepropper kan være en god ide, hvis

    alle ikke har headsets.

    • Turbulens – et lille let luftfartøj er altså noget mere levende end et

    stort. Lad være med at stritte i mod bevægelserne, men forsøg at slappe

    af og følg flyets bevægelser. • Lidt om lyde som kan opstå – eks. stall warning – hvis det skulle aktiveres under udfladningen under landingen, så ved passagerene det og bliver ikke unødigt nervøse.

    • HOLD UDKIG – tal lidt om fordelen med et ekstra sæt øjne, når man flyver rundt derude og især når man flyver ind i landingsrunden.

    • Gør opmærksom på, at såfremt passagererne får øje på andre luftfartøjer under flyvningen, så bed dem om at rapportere til dig – de ved jo ikke om du har set det.

    • Fortæl dine passagerer, hvordan de skal forholde sig hvis de bliver utilpasse – og vis dem hvor brækposerne befinder sig.

     

    Undgå pax i panik. Lad være med – UDEN AFTALE – at lave numre i form af rutchebaneture m.v. – du ved ikke hvordan de reagerer. Det er ikke optimalt at have en passager, der er gået i voldsomt panik, fordi man lige skulle vise noget!

     

    Læs også - en gammel kending:

     

    LIGHT SPORT AVIATORS’ MODEL CODE OF CONDUCT

     

    VULF

    Vestjyllands UL Flyveklub

    +45 40413361