Flyets dokumenter:
Følgende SKAL medbringes under flyvningen
- DULFU flyvetilladelse (check gyldighed: maks 2 år / 200 timer)
- Rejsedagbog attesteret af DULFU (check tacho, udbedringsjournal, anmærkninger)
- Ansvarsforsikring samt evt. kasko (check gyldighed)
- Radiotilladelse (hvis der er radio i flyet)
- Flyets operationshåndbog (POH)
- Kopi af vægtdispensationsbrev fra Trafik -og Byggestyrrelsen hvis dette foreligger
- Kopi af flyets udstyrsliste hvis dette foreligger
Flyets udstyr:
Følgende SKAL være opfyldt ved flyveren
- DULFU identifikationsplade på flykrop (klistermærke)
- DULFU identifikationsplade på propel (klistermærke)
- Flyets registreringsnummer på begge sider af bagkrop samt under venstre vinge
- Skilt med brændstoftyper og brugbar mængde ved hver påfyldningsstuds
- Rødt skilt synligt i cockpit: "Dette fly opfylder ikke standardluftdygtighedskravene"
- Skilt med maks. vedvarende ydelse på, eller ved omdr. tæller. Krydscheck med flyvetilladelsen
- Deviationstabel ved spritkompas
- Er højdemåler TSO-godkendt? (Nej = "Max. flyvehøjde 3500ft MSL" skilt ved højdemåler)
- Fartmåler markering (hvid / grøn / gul / rød)
- Typegodkendt redningsveste hvis flyvningen kræver dette
- Kontakt 112 ved personskade eller fare
- Kontakt DULFU's haveriundersøgelsesgruppe (Flyvechef Niels Gregersen 21442497)
- Lad flyet være uberørt
- Udfyld og indsend rapport
Se i øvrigt siden om sikkerhed
Pilotens dokumenter:
Dokumenter SKAL medbringes under flyvningen
- Gyldigt medlem af klub & DULFU
- Gyldigt flyvecertifikat
- Gyldig medical
- Typekort
- Radio certifikat
- Personlig logbog
- Gyldig UL rettighed via typekort
- Gyldig UL passagertilladelse -og rettighed
- Frisk (træt, forkølet, tømmermænd)
- Overskud (stress, travlhed, presset til at flyve)
- Er du sikker?, Hvornår har du sidst fløjet?
- "Kender du typen" (Flyets hastigheder. Har flyet nogle særheder?)
- Gennemtænk nødprocedurer
- Er der checklister?
- Afbrudt start: hvor er læ-siden?
- Nødlanding: hvad er fart for bedste glid?
- Glidedistance: fra 2000 ft og 3000 ft
- Kend vejret og udsigten. Er sidevinden OK?
- Banens tilstand hvor du starter og lander (våd, blød, græs, muldvarpeskud)
- Andre aktiviteter på banen (svæveflyvning, spilstart, RC)
- Har du en plan (kort og/eller GPS ombord)
- Er cockpittet ryddeligt og kan du nå dine ting? Er der noger der ligger løst?
- BRUG FLYETS CHECKLISTE
Også på Den første tur
Til de passagerer som aldrig har været ude og flyve med en lille flyvemaskine, og som kun har fløjet sydpå i store flyvemaskiner, kan turen i den lille maskine være noget af en oplevelse. Ingen pilot ønsker at vende tilbage med en syg eller en bange passager. Brug lidt mere tid inden flyvningen og fortæl dem:
• Støjniveauet er noget højere – ørepropper kan være en god ide, hvis alle ikke har headsets.
• Turbulens – et lille let luftfartøj er altså noget mere levende end et stort. Lad være med at stritte i mod bevægelserne, men forsøg at slappe af og følg flyets bevægelser.
• Lidt om lyde som kan opstå – eks. stall warning – hvis det skulle aktiveres under udfladningen under landingen, så ved passagerene det og bliver ikke unødigt nervøse.
• HOLD UDKIG – tal lidt om fordelen med et ekstra sæt øjne, når man flyver rundt derude og især når man flyver ind i landingsrunden.
• Gør opmærksom på, at såfremt passagererne får øje på andre luftfartøjer under flyvningen, så bed dem om at rapportere til dig – de ved jo ikke om du har set det.
• Fortæl dine passagerer, hvordan de skal forholde sig hvis de bliver utilpasse – og vis dem hvor brækposerne befinder sig.
Undgå pax i panik. Lad være med – UDEN AFTALE – at lave numre i form af rutchebaneture m.v. – du ved ikke hvordan de reagerer. Det er ikke optimalt at have en passager, der er gået i voldsomt panik, fordi man lige skulle vise noget!
Læs også - en gammel kending:
LIGHT SPORT AVIATORS’ MODEL CODE OF CONDUCT