Checklister

Flyets dokumenter:

Følgende SKAL medbringes under flyvningen

  • DULFU flyvetilladelse (check gyldighed: maks 2 år / 200 timer)
  • Rejsedagbog attesteret af DULFU (check tacho, udbedringsjournal, anmærkninger)
  • Ansvarsforsikring samt evt. kasko (check gyldighed)
  • Radiotilladelse (hvis der er radio i flyet)
  • Flyets operationshåndbog (POH)
  • Kopi af vægtdispensationsbrev fra Trafik -og Byggestyrrelsen hvis dette foreligger
  • Kopi af flyets udstyrsliste hvis dette foreligger


Flyets udstyr:

Følgende SKAL være opfyldt ved flyveren

  • DULFU identifikationsplade på flykrop (klistermærke)
  • DULFU identifikationsplade på propel (klistermærke)
  • Flyets registreringsnummer på begge sider af bagkrop samt under venstre vinge
  • Skilt med brændstoftyper og brugbar mængde ved hver påfyldningsstuds
  • Rødt skilt synligt i cockpit: "Dette fly opfylder ikke standardluftdygtighedskravene"
  • Skilt med maks. vedvarende ydelse på, eller ved omdr. tæller. Krydscheck med flyvetilladelsen
  • Deviationstabel ved spritkompas
  • Er højdemåler TSO-godkendt? (Nej = "Max. flyvehøjde 3500ft MSL" skilt ved højdemåler)
  • Fartmåler markering (hvid / grøn / gul / rød)
  • Typegodkendt redningsveste hvis flyvningen kræver dette


Hændelse / Haveri:

  1. Kontakt 112 ved personskade eller fare
  2. Kontakt DULFU's haveriundersøgelsesgruppe (Flyvechef Niels Gregersen 21442497)
  3. Lad flyet være uberørt
  4. Udfyld og indsend rapport

Se i øvrigt siden om sikkerhed


Pilotens dokumenter:

Dokumenter SKAL medbringes under flyvningen

  • Gyldigt medlem af klub & DULFU
  • Gyldigt flyvecertifikat
  • Gyldig medical
  • Typekort
  • Radio certifikat
  • Personlig logbog
  • Gyldig UL rettighed via typekort
  • Gyldig UL passagertilladelse -og rettighed


Pilotens tilstand, rutine og forberedelse:

  • Frisk (træt, forkølet, tømmermænd)
  • Overskud (stress, travlhed, presset til at flyve)
  • Er du sikker?, Hvornår har du sidst fløjet?
  • "Kender du typen" (Flyets hastigheder. Har flyet nogle særheder?)
  • Gennemtænk nødprocedurer
  • Er der checklister?
  • Afbrudt start: hvor er læ-siden?
  • Nødlanding: hvad er fart for bedste glid?
  • Glidedistance: fra 2000 ft og 3000 ft
  • Kend vejret og udsigten. Er sidevinden OK?
  • Banens tilstand hvor du starter og lander (våd, blød, græs, muldvarpeskud)
  • Andre aktiviteter på banen (svæveflyvning, spilstart, RC)
  • Har du en plan (kort og/eller GPS ombord)
  • Er cockpittet ryddeligt og kan du nå dine ting? Er der noger der ligger løst?
  • BRUG FLYETS CHECKLISTE

Pas på dine passagerer:

Også på Den første tur

Til de passagerer som aldrig har været ude og flyve med en lille flyvemaskine, og som kun har fløjet sydpå i store flyvemaskiner, kan turen i den lille maskine være noget af en oplevelse. Ingen pilot ønsker at vende tilbage med en syg eller en bange passager. Brug lidt mere tid inden flyvningen og fortæl dem:

•     Støjniveauet er noget højere – ørepropper kan være en god ide, hvis alle ikke har headsets.

•     Turbulens – et lille let luftfartøj er altså noget mere levende end et stort.  Lad være med at stritte i mod bevægelserne, men forsøg at slappe af og følg flyets bevægelser.

•     Lidt om lyde som kan opstå – eks. stall warning – hvis det skulle aktiveres under udfladningen under landingen, så ved passagerene det og bliver ikke unødigt nervøse.

•     HOLD UDKIG – tal lidt om fordelen med et ekstra sæt øjne, når man flyver rundt derude og især når man flyver ind i landingsrunden.

•     Gør opmærksom på, at såfremt passagererne får øje på andre luftfartøjer under flyvningen, så bed dem om at rapportere til dig – de ved jo ikke om du har set det.

•     Fortæl dine passagerer, hvordan de skal forholde sig hvis de bliver utilpasse – og vis dem hvor brækposerne befinder sig.


Undgå pax i panik. Lad være med – UDEN AFTALE – at lave numre i form af rutchebaneture m.v. – du ved ikke hvordan de reagerer. Det er ikke optimalt at have en passager, der er gået i voldsomt panik, fordi man lige skulle vise noget!


LSA Code of Conduct:

Læs også - en gammel kending:


LIGHT SPORT AVIATORS’ MODEL CODE OF CONDUCT